Witam!
Trzy nowości na trzech pierwszych miejscach to ani na liście piosenek, ani chyba nawet na liście płyt się nie zdarzyły.
Zaczynamy od wzbudzającego zachwyt
Znachora, w którego przypadku najpierw był film, i to aż dwa razy, a dopiero potem, a konkretnie w drugiej połowie listopada, książka.
Potem długo, długo nic, bo
Królewska heretyczka, choć dobra, ale bardzo wielowątkowa i na dodatek opowiada w nie do końca przystępny sposób o życiu dworu królewskiego w XVI-wiecznej Anglii.
Było też
Pogranicze wszystkiego Natalii Bryżko-Zapór, ale to jeden z najnudniejszych reportaży, z jakimi miałem przyjemność. Ciągle tylko oblicze turystyczne oraz ciemne strony miast zachodniej Ukrainy. Nic wprawiającego we wzruszenie czy zachwyt.
Aż wreszcie nr 3, który miał być gdzieś w okolicach 5., ale zainterweniowałem, bo boję się rychłego wypadku z listy.
Nasz Kolega w świetny sposób przedstawia historię młodzieży, pisze o koleżeństwie, tolerancji, ale też buncie i innych wyzwaniach świeżo upieczonych licealistów z Wiślina.
Wyżej, i to duża niespodzianka, jest
Pokora, której... jeszcze nawet nie skończyłem, ale, zanim sedno, powiem, że przymierzałem się do tego już w zeszłą środę, ale byłem w tak fatalnym nastroju, że doszedłem do 20. strony i... zamknąłem. Dziś zacząłem swoje drugie podejście i poszło kapitalnie. Młody chłopak z Pilchowitz, dorastający w trudnych warunkach, w biedzie i w zaborach, starał się nadzwyczaj pokornie podchodzić do życia, chociażby ucząc się pilnie, służąc Bogu, a następnie, po wysłaniu go do gimnazjum, żyć na tyle odważnie, na ile się da. Najbardziej zapamiętałem sceny, gdy stawał się ofiarą znęcania się m.in. przez dobrze zbudowanego człowieka, zwanego Chłopaczyskiem. Natomiast książka sama w sobie jest nadzwyczaj interesująca. Tak jak pisałem, jeszcze nie skończyłem, pewnie zrobię to jutro.
1. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - "Znachor"
2. Szczepan Twardoch - "Pokora"
3. Andrzej Kajman - "Dzwon na radość"
4. Jacek Hugo-Bader - "Audyt"
5. Elżbieta Gizela Erban - "Kochankowie burzy. Czas miłości"
6. Jolanta Maria Kaleta - "Złoto Wrocławia"
7. Paulo Coelho - "Pielgrzym"
8. Michal Sýkora - "Człowiek pana ministra"
9. Nick Bolton - "Król darknetu"
10. Zbigniew Rokita - "Kajś: opowieść o Górnym Śląsku"
11. Tomasz Duszyński - "Glatz. Kraj Pana Boga"
12. Maryla Szymiczkowa - "Tajemnica Domu Helclów"
13. Umberto Eco - "Imię róży"
14. Cédric Gras - "Alpiniści Stalina"
15. Jacek Hugo-Bader - "Dzienniki kołymskie"
16. Henryk Sienkiewicz - "Rodzina Połanieckich"
17. Christy Lefteri - "Pszczelarz z Aleppo"
18. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - "Kariera Nikodema Dyzmy"
19. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - "Drugie życie doktora Murka"
20. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - "Doktor Murek zredukowany"
out:
(15.) Michał Milczarek - "Donikąd. Podróże na skraj Rosji"
(16.) Amor Towles - "Dżentelmen w Moskwie"
(17.) Agata Sabała-Zielińska - "Pięć Stawów. Dom bez adresu"
Do trzech ostatnich miejsc zamierzam powrócić w okresie świątecznym. A w międzyczasie fajnie by było coś upolować. No to na polowanie właśnie idę...
Pozdrawiam