[center]
Komentarz[/center]
[center]
ROK TYGRYSA[/center]
To była wyjątkowa edycja pod wieloma względami. I nie chodzi tu tylko o rekordowe wyczyny pewnej koreańskiej formacji o której mowa poniżej, ale także o inne sprawy. Przede wszystkim była to pierwsza edycja, w której główną i wiodącą rolę odgrywali wykonawcy spoza Europy. To ewenement by na liście europejskiej prym wiedli wykonawcy spoza Starego Kontynentu. Mowa tu o Azji. Najbardziej zaludniony kontynent świata od lat dopomina się o swoje prawa także na niwie muzycznej. W jednym kraju - Korei Południowej - stworzono od podstaw rynek muzyczny, na którym rywalizują artyści wykonujący muzykę znaną od lat w kręgach euroamerykańskich, ale jednak nieco inną. Bo czym się różni koreański pop od tego znanego w Europie czy też w Ameryce? Oprócz subtelnych różnic w warstwie aranżacyjnej i melodycznej które są wyczuwane jedynie przez miłośników koreańskich artystów, jest jedna ale to bardzo istotna sprawa. W europejskim i amerykańskim popie, największe znaczenie oprócz wykonywanych utworów duże znaczenie ma także tzw. medialność danego wykonawcy. Znaczy to, że małą wagę przywiązuje się do wykonywanych przez niego utworów, natomiast bardzo jest ważna obecność wykonawcy w mediach, w okresach małej aktywności scenicznej, a zwłaszcza w przerwach między nagrywaniem kolejnych płyt. Menedżerowie wykonawców dbają o to by w prasie ukazywały się artykuły na temat ich podopiecznych. I bardzo często są to artykuły na temat ich życia osobistego. Wszystko zgodnie z zasadą: "Obojętnie czy źle czy dobrze. Ważne żeby o mnie pisali, i żeby się mną interesowali". Tymczasem ta zasada jest obca na rynku południowokoreańskim. Na największych blogach poświęconych muzyce z tego azjatyckiego kraju (szczególnie na
http://www.allkpop.com, czy też na polskim blogu
http://supershowa.wordpress.com) niewiele jest informacji na temat osobistego życia artystów z Południowej Korei. Źle to czy dobrze? Moim zdaniem dobrze, bo uwaga fanów koncentruje się na tym co najważniejsze w muzyce, czyli na wykonywanych przez nich utworach. I to jest właśnie największą zaletą w oczach fanów tej muzyki niedocenianej, jak na razie na światowych salonach. Na razie, bo moim zdaniem po tym co obserwuję, już za kilka lat artyści z Azji - nie tylko z Korei Południowej, ale także Chin (kontynentalnych i tajwańskich) oraz Japonii mogą współdecydować o obliczu popu na całym świecie, a nie tylko w swoich ojczystych krajach. W kolejce do sławy stoją też takie kraje jak Wietnam czy Indonezja i Tajlandia, choć poziom rynków muzycznych tych krajów jest na razie dużo niższy niż koreańskiego, chińskiego, czy też japońskiego.
W kalendarzu azjatyckim, każdemu rokowi "patronuje" jakieś zwierzę z mitologii azjatyckiej. Cykl ten trwa dwanaście lat i po ich upływie "patronem" kolejnego roku jest znowu to samo zwierzę co 12 lat wcześniej. Rok 2010 w kalendarzach azjatyckich jest Rokiem Tygrysa. Tygrys to zwierzę chyba najbardziej kojarzone z Azją. A ponieważ w tym roku na liście dominowali azjatyccy wykonawcy więc można śmiało powiedzieć, że był to także Rok Tygrysa na liście. Choć wykonawcy z Azji goszczą na LPGP już od dwóch lat (w 2008 roku Hinoi Team z Japonii, w 2009 roku So Nyeo Shi Dae z Korei), to jednak nie odgrywali na niej takiej roli jak w tym roku, i to mimo triumfu tej pierwszej formacji w najważniejszym na liście plebiscycie dwa lata temu. Japonia w tym roku też była bardzo widoczna (Meisa Kuroki, Mini), choć nie odniosła w tym roku takiego sukcesu jak dwa lata temu, kiedy to edycję wygrały dziewczyny z Hinoi Team. Swoją obecność na liście zaznaczyli także wykonawcy chińscy (Jay Chou, Leehom czy też Kangta). Zwłaszcza dla tego pierwszego był to udany rok. Jay nagrywa płyty już od 10 lat i każdy jego album jest wielkim hitem w Państwie Środka.
Tegoroczna edycja kontynuuje trend jaki jest widoczny na liście od kilku lat. Od 2005 roku kiedy to wygrała niemiecka formacja eurodance Groove Coverage z utworem HOLY VIRGIN nie zdarzyło się, żeby przebojem roku była piosenka wykonywana w języku Szekspira. W 2006 roku wygrał utwór w języku polskim, w 2007 - szwedzkim, 2008 - japońskim, w 2009 - tureckim, a w tym roku wygrał utwór wykonywany po koreańsku, i to mimo tego, że ma angielski tytuł. Świadczy to o mojej tezie, że najlepszym nośnikiem kultury danego kraju jest jego język ojczysty. I mam nadzieję, że ten obowiązujący na liście trend będzie kontynuowany także i w latach następnych. Angielski jest platformą porozumiewawczą pomiędzy poszczególnymi narodami i tak powinno pozostać. Ale utwory muzyczne powinny być wykonywane w językach narodowych.
[center]
Sylwetka laureata[/center]
[center]
T-ARA - POTRÓJNA KORONA Z KOREI[/center]
[center]
[/center]
11 premier na liście w roku, z czego osiem utworów w strefie punktowej i co za tym idzie w podsumowaniu rocznym, dwie platyny(
BO PEEP BO PEEP, NAEGA NEOMU APA), jedno złoto (
CHEOEUM CHEOLEOM) oraz przewodzenie od lipca na liście wszech czasów. Oto osiągnięcia zespołu który w tym roku wywołał prawdziwą rewolucję na liście - podobną do tej z 1993 roku kiedy to Trójkowe hity zostały wyparte przez eurodance. Wyczyny praktycznie nie do powtórzenia w najbliższych latach i to nawet dla samego ich autora. Choć T-ara istnieje dopiero od półtorej roku, to to czego ta żeńska formacja z Korei Południowej dokonała w ciągu ostatnich 12 miesięcy na liście musi budzić respekt.
Zespół zaczynał karierę jako formacja pięcioosobowa w kwietniu 2009 roku, kiedy to ugruntowaną pozycję na tamtejszym rynku miała znana także i na LPGP formacja So Nyeo Shi Dae. Niemniej do debiutu dziewczyny przygotowywały się przez trzy lata. Pierwszym utworem był wydany w kwietniu 2009 roku specjalnie dla dramy (coś w rodzaju naszych seriali) "Cinderella Man" utwór zatytułowany
GOOD PERSON. Zespół tworzyły wówczas Ji-ae, Ji-Won, Hyomin, Jiyeon oraz pierwsza liderka zespołu Eunjung. Dwa miesiące później w czerwcu 2009 roku z zespołem pożegnały się Ji-ae oraz Ji-won, a dołączyły do niego Boram, Soyeon oraz Qri. I w tym składzie dziewczyny wydały w lipcu singla
GEOJITMAL (LIES). W tym samym czasie nawiązały współpracę z męską formacją Choshinsung (eng. Supernova). Efektem tej współpracy jest utwór
JOHEUN SARAM (TIME TO LOVE), który został wydany na singlu 15 września 2009 roku, a jego druga część
TTL2 - prawie miesiąc później - 9 października. Wszystkie te wydane dotychczas na singlach utwory znalazły się na wydanym 1 grudnia 2009 roku albumie
ABSOLUTE FIRST ALBUM. Oprócz nich znalazły się na tej płycie także dwa wydane niemal równocześnie single
CHEOEUM CHEOLEOM oraz ten który odniósł największy sukces na liście, czyli
BO PEEP BO PEEP oraz osiem innych utworów, łącznie na płycie znalazło się w sumie 14 utworów. Pod koniec lutego 2010 roku ukazała się wersja rozszerzona debiutanckiego albumu dziewczyn (tzw. repackage edition) zatytułowana
BREAKING HEART, na którym oprócz wspomnianej czternastki znalazły się dwa nowe utwory
NEO TTAEMUNE MICHYEO oraz
NAEGA NEOMU APA. Obydwa nowe utwory znalazły się również na singlach.
W lipcu 2010 miały miejsce kolejne zmiany kadrowe w formacji. Do zespołu dołączyła nowa członkini - Hwayoung. Jednocześnie została dokonana zmiana na pozycji liderki zespołu. Na tej funkcji Eunjung została zastąpiona przez Boram. Nikt z zespołu nie odszedł co oznacza, że zespół liczy obecnie siedem dziewczyn. W tym składzie zespół wydał 23 listopada singla cyfrowego
WAE IREONI, który to utwór także znalazł się na wydanym 1 grudnia (dokładnie w rocznicę wydania pierwszej płyty zespołu) minialbumie
TEMPTASTIC. Oprócz wydanego wcześniej singla album promuje utwór
YAYAYA. Powrót T-ara pierwotnie był planowany na koniec października, jednak został przesunięty o prawie miesiąc, prawdopodobnie z powodu wydania w tym czasie przez największe rywalki T-ary czyli So Nyeo Shi Dae singla i minialbumu
HOOT. Debiut nowych singli i albumów dwóch liczących się na koreańskim rynku formacji, spowodowałby, że jeden z tych zespołów stałby na straconej pozycji i stąd zapewne decyzja o przesunięciu premiery
TEMPTASIC o miesiąc. Wydawcą płyt zespołu jest wytwórnia Core Contents Media.
Dziewczyny z T-ara, oprócz działalności w zespole uczestniczą indywidualnie w innych projektach, głównie gościnnie występują w teledyskach innych wykonawców (SG Wannabe, Davichi, FT Island) oraz występują w dramach.
Obecny skład zespołu (kolejno: pseudonim - nazwisko, imię - funkcja w zespole):
1. Boram - Jeon Bo-Ram - wokalistka, liderka zespołu od lipca 2010
2. Eunjung - Ham Eun-Jung - wokalistka, tancerka, główna raperka, liderka zespołu do czerwca 2010
3. Hyomin - Park Sun-Young - wokalistka, tancerka, raperka
4. Jiyeon - Park Ji-Yeon - wokalistka, maknae (najmłodsza członkini zespołu)
5. Soyeon - Park In-Yung - główna wokalistka
6. Qri - Lee Ji-Hyun - chórki
7. Hwayoung - Ryu Hwa-Young - raperka, wokalistka
Z ciekawostek należy dodać, że Hwayoung ma siostrę Hyoyoung, która występuje w innej formacji nagrywającej dla Core Contents Media - Co-Ed, goszczącej też na mojej liście. Natomiast Soyeon była jedną z członkiń założycielek największych rywalek T-ary - So Nyeo Shi Dae. Z kolei Hyomin zaczynała swoją karierę jako modelka. Jedną z współprowadzących muzycznego programu koreańskiej telewizji MBC - Music Core (nadawany w sobotnie popołudnia czasu koreańskiego) jest inna członkini zespołu - Jiyeon.